I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 19, 2011

BALAN-BALAN (PENANGGAL)


Orang sabah panggil Balan-balan.. sangat menarik kalau kita kongsikan tentang BALAN-BALAN atau dikenali sebagai HANTU PENANGGAL,TENGELONG (di kedah). Merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai. Darah yang menitik dari tali perut mereka dipercayai berbisa dan akan menyebabkan kudis kepada mereka yang terkena.

MATLAMAT si BALAN-BALAN:Hantu Penanggal dikatakan dituntut oleh seseorang wanita bagi membantunya mengekalkan kecantikannya, membunuh musuhnya, menjaga tanaman/peliharaanya daripada pencuri dan lain-lain. Kini, penanggal bukan sahaja dituntut ole wanita malahan lelaki juga tidak kurang hebatnya. Daerah Kota Belud amat terkenal dengan balan-balan. Sebenarnya penanggal adalah sejenis penyakit keturunan, bagi pengamal-pengamal ilmu ini mereka akan menjangkitkan keturunan mereka melalui makanan. Itu kini ilmu ini disebut sebagai penyakit bagi zaman kini.

BETULKAN JIKA INFO INI SALAH.......

JOM KONGSI CERITA BALAN-BALAN DI PAGE FACEBOOK PENGEMBARAAN ALAM GHAIB (PARANORMAL MALAYSIA)

2 comments:

Unknown said...

huhu..Kota Belud tu memang tempat kelahiran saya... Membesar sepenuhnya di Kota Belud.. Memang cerita balan² ni ada, dah lama dah.. Kat kampung saya pun dulu masa tahun 2005 pernah kecoh dengan kes balan² ni.. Menurut pakcik² n makcik², dulu kes balan² memang menjadi sangat.. Tapi sekarang dah kurang.. Boleh berubat sebenarnya ..

AzReE & MyRa said...

owh.. tq nong sebab share..